Efteruddannelse, Sociale medier

At snappe eller ikke at snappe? 5 gode råd til at være med – eller lade være!

Off 140

janne_rundAf Janne Aagaard

Det der Snapchat – er det ikke kun til at sende nøgenbilleder?

Er Snapchat ikke kun for de unge?

Ja, spørgsmålene er relevante nok og taget fra min undervisning i sociale medier.  Og ja, tro mig, man kan sagtens være på Snapchat uden at tage nøgenbilleder af sig selv, og nej, det er primært for de unge, men ældre aldersklasser bør holde et vågent øje med mediet. Så hvad er de fem gode grunde for som virksomhed/professionel at begive sig over på det medie:

  1. Rækkevidden er enorm –  der er 890.000 månedlige brugere i Danmark (Snapchats egne tal)
  2. Halvdelen af de 12-19 årige danskere bruger Snapchat dagligt (kilde: Anders Kongstad, TV2)
  3. Høj engagementsfrekvens i forhold til andre sociale medier (kilde: Lasse From, DR’s sociale medier)
  4. Få udgifter – kræver blot en mobil og en konto, så er du i gang.
  5. Udfordrende –  det sætter gang i din kreative side og kræver visuelle tænkning.

 

Men hvis man nu skal være en anelse kritisk – og det mener jeg, man har pligt til – så er der også gode grunde til at lade være med at hoppe på snap-vognen bare sådan:

1. Du har et brand /produkt/ service, der henvender sig til målgruppen 30+.

2. Din onlinetilstedeværelse er ganske lille eller ikke-eksistrende.

3. Dit produkt /service/ brand er vanskelig at visualisere (hospitalsprodukter eller ordbøger fx).

4. Du er B2B-virksomhed.

5. Du har ingen digital strategi eller er på andre sociale medier. Endnu.

Så… hvorfor nu så negativ, vil nogen spørge.

Men som alle andre sociale medier kræver Snapchat en investering i tid, for det tager tid at snappe hver dag. Oveni kommer opgaven med at gøre kunderne/brugerne opmærksom på, at man er på Snapchat, og hvis man i forvejen ikke tænker digitalt eller mangler en stor følgeskare, hvordan skal du så udbrede kendskabet til det nye produkt.

At være på et socialt medie sådan halvt, er i hvert fald ikke nogen god ide. Så hvis du bides af “so ein ding mussen wir auch haben” uden at tænke over din strategi og langvarige tilstedeværelse, er det ikke umagen værd.

Men hvis ovenstående har gjort dig nysgerrig, og du gerne vil vide mere, kan jeg varmt anbefale dig at være med i Snapchat-nørdegruppen på Facebook (snapchat ERFA), hvor over 1.000 snappere debatterer tricks og tips.

Er du i tvivl om hvilke kanaler, du bør vælge? kontakt mig direkte på janne@mediekursus.dk og få gode råd til din kommunikationsstrategi.

Related Posts

Kontakt

Direktør Janne Aagaard
M: + 45 60 62 05 50
E: janne@mediekursus.dk

Få os ud til jer

Læs mere om vores virksomhedskurser og hvordan, vi kan hjælpe din organisation eller redaktion

Velkommen til mediekursus

Uanset om du er journalist, kommunikationsuddannet eller selvlært i mediebranchen, øges kravene til din faglige udvikling sig hele tiden. Vi tilbyder dig de bedste undervisere i branchen og inspirerende kurser til dig.

Læs om vores virksomhedskurser her...