Søgeord er vigtigere end rubrikker:

Vind SEO-kampen – kom øverst på søgemaskinen

 

Mediekursus har sammen en redaktion udviklet et særligt seo-kursus det seneste år. Vi er ved at afslutte forløbet, og derfor leder vi efter andre medievirksomheder/redaktioner, som vil være med.

Formål
At lære journalister at skrive til søgemaskinerne på en ikke-teknisk måde og arbejde strategisk med SEO, så de kan genanvende indhold og give det længere levetid. Deltagerne opnår konkret viden og knowhow til, hvordan deres aktiviteter medfører mere trafik fra Google gennem bedre placeringer i søgeresultaterne, hvilket løbende bliver målt og rapporteret under forløbet.

Fordele
SEO kan fungere som en trojansk hest og introducere brugergenereret indhold og læserorienteret tilgang til journalistikken, uden at gå på kompromis med en ellers stram nyhedsprofil. Den redaktionelle forandringsproces giver mulighed for at reflektere over mål for den redaktionelle gode historie, og hvordan man bibringer værdi som journalist, også på lang sigt.

Anbefalinger inden opstart
Dette forløb kræver en solid forankring hos ledelsen og klare definerede mål sammen med medarbejderne. Vi anbefaler, at der afsættes ca. 8 timer per medarbejder til SEO-optimering månedligt, og at ledelse overvejer månedlig barometer-måling offentligøres sammen med den journalistiske efterkritik. Man kan overveje at skabe intern konkurrence om bedst rangerede artikel. Den særlige ”hvad vil læserne spørge om”-teknik bør indsluses på redaktionsmøderne og fastholdes efterfølgende for maksimal effekt.

Forløbet kort
Vi afholder en heldagsworkshop og to halvedage. Imellem de forskellige workshops leverer vi en håndfuld konkrete rapporteringer på fremdriften, og vi får tilbagemelding på, hvordan redaktionens arbejder med SEO går. Workshops afholdes på jeres arbejdsplads. Det optimale tidsspænd på forløbet er 4-6 måneder.

Holdet bag
Joakim Ditlev er cand. mag i informationsstudier ved Århus Universitet og er mangeårig underviser bl.a. på IBA erhvervsakademi. Han har også læst på Journalisthøjskolen. Han er ekspert i content marketing og har en indholdsbaseret tilgang til SEO snarere end teknisk.

Janne Aagaard har en master i journalistik og en BA fra Journalisthøjskolen i Århus. Hun er mangeårig underviser på IT-universitetet, DMJX, IBA erhvervsakademi m. flere. Som tidligere redaktør er Jannes fokus på den redaktionelle integration af SEO-arbejdet og implementering i ledelsen.

Kontakt

Direktør Janne Aagaard
M: + 45 60 62 05 50
E: janne@mediekursus.dk

Få os ud til jer

Læs mere om vores virksomhedskurser og hvordan, vi kan hjælpe din organisation eller redaktion

Velkommen til mediekursus

Uanset om du er journalist, kommunikationsuddannet eller selvlært i mediebranchen, øges kravene til din faglige udvikling sig hele tiden. Vi tilbyder dig de bedste undervisere i branchen og inspirerende kurser til dig.

Læs om vores virksomhedskurser her...